Librisprijs Leesclub XL

Wegens succes geprolongeerd!

De Linnaeus Boekhandel presenteert de Librisprijs Leesclub XL

Net als vorig jaar gaan we in drie etappes de shortlist van de Libris Literatuurprijs lezen, onder leiding van recensent, schrijver én buurtgenoot Maria Vlaar.

De drie avonden zijn online te volgen via zoom. Het is leuk als u de boeken gelezen hebt, maar achteroverleunen en meeluisteren kan natuurlijk ook.
U kunt zich per avond opgeven, of direct voor twee of drie avonden.
Kosten: 5 euro per keer, bij aanmelden vooraf voor alle drie de avonden krijgt u 5 euro korting.

Aanmelden aan de toonbank, telefonisch of per mail: Middenweg 29, Amsterdam, 020-4687192, info@linnaeusboekhandel.nl. U krijgt een bevestiging met informatie over de betaling. Op de dag van de leesclub zelf krijgt u een mail met de link voor de bijeenkomst.

Donderdag 7 april 20.00: Over vaderschap en moederschap
Renée van Marissing – Onze kinderen en Deniz Kuypers – De atlas van overal



‘Iedereen, niet alleen schrijvers, moet in het reine zien te komen met de ‘familieroman’ die men tijdens de jeugd met ouders beleeft. Alles lijkt dan “normal”, maar als je later in aanraking komt met andere levens en je eigen leven op de rails zet, kunnen twijfel en verdriet over vroeger ernstig toeslaan. En uit twijfel komt vaak de beste literatuur voort,’ schreef Kees ’t Hart over De atlas van overal van Deniz Kuypers. Op donderdag 7 april gaan we praten over twee van zulke ‘familieromans’. Als Deniz Kuypers zelf vader wordt komen er allerlei herinneringen naar boven aan zijn eigen Turkse vader, met wie hij geen contact heeft, en het huis vol ruzie waar hij opgroeide.

Ook in Onze kinderen van Renée van Marissing heeft Mia nauwelijks goede herinneringen aan haar pas overleden vader. Ze staat op het punt moeder te worden samen met haar zwangere partner Sally. Hoe kun je een goed voorbeeld zijn voor je kind als je zelf geen goed voorbeeld hebt gehad? Een avond over vaderschap en moederschap in de literatuur.

Donderdag 21 april 20.00: Het heden en het verleden
Mariken Heitman –  Wormmaan en Nico Dros ­– Willem die Madoc maakte



In Wormmaan van Mariken Heitman vertrekt Elke naar een Waddeneiland om een vergeten erwtenras te kweken. Ze is op zoek naar de ‘oererwt’ maar ze vindt meer: de eenling Ra, die in een ver verleden aansluiting zocht bij de eerste boeren in wat later Nederland zal heten. Heitman neemt haar lezers negenduizend jaar mee terug in de geschiedenis van de mensheid om te vertellen over het begin van de landbouw. Wat hebben Elke en Ra met elkaar te maken behalve het verhaal van de erwt?

Ook Willem die Madoc maakte van Nico Dros neemt ons mee het verleden in: Gent, Brugge, Antwerpen en Parijs in de dertiende eeuw. Dros vertelt het levensverhaal van de schrijver van Van den Vos Reynaerde. Hij kaart seksueel misbruik in de katholieke kloosters aan, laat zien hoe vrouwen het heft in eigen handen namen, hoe de turfstekerij en een nieuw pachtstelsel ontstonden en nog veel meer. Beide romans leveren een boel filosofisch denkwerk op, zoals de vraag: wat zegt het verleden ons over het heden? En hoe doet een schrijver dat: schrijven over een tijd die je niet kunt kennen? Op donderdag 21 april gaan we die vragen te lijf.

Donderdag 5 mei 20.00: Schrijvers op reis door hun fantasie
Lisa Weeda ­ –  Aleksandra en Auke Hulst ­­– De Mitsukoshi Troostbaby Company



De hoofdpersoon van Lisa Weeda’s roman Aleksandra over haar Oekraïense oma heet Lisa; de hoofdpersoon van Auke Hulsts roman De Mitsukoshi Troostbaby Company heet Auke. Autobiografisch, op het eerste gezicht, maar beide romans nemen ons mee naar een surrealistische wereld waarin Lisa en Auke ver buiten de grenzen van hun ‘ik’ treden. Lisa steekt via de graanvelden en langs de rivier de Donets de grens naar het separatistengebied Loegansk over – in haar fantasie, want in de realiteit is dat onmogelijk – om het graf van haar oom Kolja te bezoeken. Ze maakt een magische val door de tijd naar het Paleis van de Sovjets, waar ze haar overgrootvader Nikolaj treft die haar als een hedendaagse Alice in Wonderland meeneemt op een reis door de familiegeschiedenis.

In De Mitsukoshi Troostbaby Company blijkt Auke een sciencefictionschrijver die zo gebukt gaat onder een abortus die hem van het vaderschap beroofde dat hij in 2032 een robotdochter aanschaft die hem moet helpen over dat verdriet heen te komen. Het zevenjarige meisje Scottie denkt, voelt, praat en wordt nooit ouder in dit vlechtwerk van ‘geleefde, gedroomde én verzonnen geschiedenis’. Donderdag 5 mei gaan we praten over de fantasie in de literatuur.

Dit bericht werd geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink .